Reflektioner från Hannover Messe

För ett år sedan deltog MEVISIO i Fast Track Germany - ett program som ger små och medelstora företag en introduktion till den tyska marknaden. Under de sista dagarna i Tyskland ägde ett besök på Hannover Messe rum och vi fick veta att Sverige skulle bli partnerland till mässan året därpå. Timingen kunde inte ha varit mer perfekt. Under året som följde skapade MEVISIO värdefulla kontakter i Tyskland och inledde flera lovande dialoger med potentiella kunder och partners. Och vi såg fram emot 2019.



Efter månader av förberedelser från vår sida, och förmodligen år av förberedelser av Business Sweden, var det så äntligen dags. Våra förväntningar var höga, eftersom evenemanget så perfekt matchade våra planer för marknadsinträde i Tyskland och det tekniska skiftet inom industrin som händer just nu. Och våra förväntningar överträffades. Den svenska paviljongen, som vi var en del av, var en perfekt demonstration av Sveriges förmåga att leverera evenemang med smakfull design, inspirerande samtal och en välkomnande atmosfär. Och att arrangera en bra fest, som vi kunde uppleva under Partner Country Night. Det gensvar som vi fick av besökare till vår demo-station var också överväldigande och sporrar oss till att agera ännu snabbare.


Hannover Messe startade med en öppningsceremoni med tal av Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Sveriges premiärminister Stefan Löfven samt uppträdanden av Loreen och andra. Mässan öppnades officiellt av Merkel och Löfven under invigningen på måndagsmorgonen, som också omfattade besök på några av demo-stationerna där de fick prova ny teknik som 3D-printing och Virtual Reality.



Temat för det svenska partnerskapet var "Sweden Co-Lab" vilket lyfte upp samarbetet mellan stora företag och startups och fokuserade på innovation, hållbarhet, digitalisering och globalisering. Temat passade MEVISIO perfekt genom våra ambitioner att ta vår digitala plattform till en globalt marknad av medelstora och stora företag som vill vara mer innovativa i sin dagliga styrning. Vi är mycket tacksamma över att våra stora kunder, t ex Volvo, AstraZeneca och FläktGroup, har rätt inställning och valt att samarbeta med oss som startup.


När vi visar upp MEVISIO på vår stora 65-tums pekskärm får vi vanligtvis ett mycket positivt mottagande från besökare som vill prova att interagera med skärmen själva. Under Hannover Messe integrerades även plattformen med lösningarna från SkyMaker och NYLI Metrology, som en del av Co-Lab-temat. Eftersom möjligheten att integrera är ett måste idag hade vi inga problem med att bygga ett komplett flöde från order till kvalitetssäkring. I SkyMaker kan du anpassa produkten (med fördefinierade parametrar) och skicka beställningen rakt in i MEVISIO (de har även anpassade CAD-ritningar). Där distribuerade vi ordern till en tillgänglig produktionscell från en MEVISIO-tavla. När ordern märktes upp för QA, hämtade NYLI renhetsinställningarna från ordern och rapporterade resultatet av spolning och filteranalys, inklusive partikelantal och en bild.



Under veckan hade vi nöjet att prata med människor från hela världen och vi ser fram emot att för diskussionerna vidare med potentiella kunder, partners och investerare. Några av de kommentarer vi fick gjorde oss väldigt glada och besökarna verkade uppskatta enkelheten och flexibiliteten hos plattformen - en bekräftelse på att våra prioriteringar är rätt.


MEVISIO vill tacka Business Sweden för ett fantastiskt arrangemang och för att vi fick vara en del av den svenska paviljongen, och vi hoppas att det kommer fler tillfällen i framtiden. Vår egen resa i Tyskland, och resten av världen, kommer att fortsätta med ännu högre ambition och engagemang. 🇩🇪

  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon

Copyright 2020 MEVISIO AB